ÖKOISKOLA

Pályázati felhívás

Október 4: állatok világnapja

„A legjobb nap az iskolában”

2024. október 4-e iskolánkban az állatok világnapja jegyében telt.

Már előző héten kiértesítettük a szülőket, hogy ezen a napon a gyerekekkel együtt a kiskedvenceket is várjuk az első tanítási órára az iskolába egy állatbemutatóra.

Hozhatnak kutyát, cicát, halat, csigát, papagájt és egyéb kisállatot. Az alsó tagozatos gyerekekkel  megbeszéltük: hozzon mindenki egy plüss állatot ezen a napon!

Kértük azt is, hogy akinek van, jöjjön állatfigurás, vagy állatmintás öltözetben aznap a suliba. Meghirdettünk egy rajzpályázatot is, melynek témája a kedvenc állatos mesefigura, vagy kedvenc állat ábrázolása tetszőleges technikával.

Felmértük azt is, hogy melyik osztálynak mi a „kabalaállata”. Erre azért volt szükség, mert kézműves foglalkozás keretében ezen a napon ilyen állatos könyvjelzőt készíthettek a gyerekek.

A szavazás a következő eredménnyel zárult:

1. osztály: macska

2. osztály: tengeri malac

3. osztály: kutya

4. osztály: foltos hörcsög és süni.

5. osztály: elefánt

6. és 8. osztály: kutya

Ezután megkezdődött a kreatív munka. A jeles napra való hangolódásként az iskola földszinti folyosóján, az ÖKO-faliújságon állatokat ábrázoló fotók, rajzok, versek fogadták a tanulókat már a hét elején. A rajzpályázatra készült alkotások folyamatosan kerültek fel a hatalmas faliújságokra osztályjelzésekkel együtt a biológia tanteremmel szemben.

Már reggel korán érkeztek a hordozókban a cicák, hörcsögök, tengeri malacok, pórázon a kutyák, kalitkában a madarak, üvegben a halak, csigák. Az osztályok nyolc percenként érkeztek megtekinteni a kissé megszeppent állatokat: nem szoktak hozzá ekkora tömeghez, ennyi idegen tekintethez és szaghoz. A cicák, kutyák jól viselték a simogatást, dajkálást, de látszottak rajtuk az ijedelem jelei.

Testnevelés órán a tornateremben állatok- róka, béka, nyúl – bőrébe bújhattak a gyerekek utánzójárásokon keresztül. A megszokott végrehajtás mellett különböző nehezítések tették még izgalmasabbá a feladatok kivitelezését: pókjárás pacsival, sánta róka. Énekórán állatos dalokat énekeltek közösen a gyerekek: Száz liba egy sorban, Én elmentem a vásárba fél pénzzel, Fut a kicsi kordé kezdetű dalokat. A többi tanítási órába is igyekeztünk becsempészni az állatokat: matematika órán állatok voltak a szöveges feladatok és rejtvények szereplői, irodalom órán a szövegértési feladatok szereplői voltak állatok, angol órán hobbi állatokról beszélgettek és állatokkal kapcsolatos kifejezéseket sajátítottak el. Rajzórán állatokat rajzoltak és festettek lelkesen a gyerekek.

A nap végén megosztottuk egymással az élményeinket és tapasztalatainkat. Az Iskola TV szereplői kisfilmeket forgattak az állatokról, illetve interjúkat készítettek azokkal a gyerekekkel, akik állatokat hoztak erre a napra. Állatos öltözékbe is sok tanuló és kolléga érkezett ezen a napon. Az alábbi táblázat foglalja össze a nap számokban mérhető eredményeit:

A nap során zajló programokkal fő célunk a felelős állattartás kialakítása, a sokoldalú információ-gyűjtés, az érzékenyítés, az együttműködési képesség, a probléma-megoldási képesség, az elfogadás, a mozgáskultúra, a kézügyesség fejlesztése volt. A nap elérte célját, mert hazafelé menet azt mondták a gyerekek: ez volt az idei tanév legjobb napja.
Köszönöm mindenki munkáját, aki hozzájárult ahhoz, hogy ez a nap ilyen színvonalasan és sikeresen megvalósulhatott. A gyerekek örömét látva, úgy gondolom: megérte!

Sólyáné Sárközi Ágnes

______________________________________

Autómentes napot tartottunk iskolánkban

Az Európai Mobilitási Héthez kapcsolódóan idén iskolánk is részt vett az Autómentes nap (szeptember 22.) országos eseményén. Ezért szeptember 20-án, pénteken már nagy volt a nyüzsgés az iskola kerékpár tárolója körül, hiszen az autómentes napra érkeztek sokan kerékpárral, illetve rollerrel.

A gyerekeket előző héten a tanáraik szóban és plakáttal, a szülőket a csoportokon keresztül értesítettük ki a közelgő eseményről. Kértük őket, ha tehetik, ezen a napon az autó helyett jöjjenek inkább gyalog, kerékpárral, vagy rollerrel a gyerekek az iskolába, így védve a környezetünket.

A földszinti folyosó faliújságján helyeztünk el osztályonként plakátokat, amelyeken megérkezésük után jelezhették, hogyan jöttek aznap iskolába. Már reggel korán kíváncsi tekintetek nézték, felírta-e magát mindenki a lapra? Megegyezés szerint azok a tanulók, akik busszal járnak iskolába a gyalogos jelzéshez írhatták magukat, hiszen a buszmegállóból gyalog sétáltak el az oktatási intézményig.

Az összesítést követően kiderült, hogy 142 gyermek érkezett környezetkímélő módon ezen a napon az iskolába. A legtöbben, 91 fő kerékpárral, 43 fő gyalog és 8 személy lábbal hajtott rollerrel. Ez iskolánk tanulóinak 67 %-át jelenti. A felnőttek közül 16-an csatlakoztak a felhíváshoz.

Reméljük, hogy ez az esemény is hozzájárult környezetünk védelméhez és egyre többen gondolják Bordányban is úgy, hogy hasznosabb autómentesen munkába, iskolába járni.

Sólyáné Sárközi Ágnes